Jednym z artykułów w numerze wiosennym był wykład pani psycholog o dojrzałości-emocjonalnej dziecka do edukacji szkolnej.
Oto poniższy tekst:
DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNO –EMOCJONALNA DZIECKA JAKO JEDEN Z WAŻNYCH ASPEKTÓW GOTOWOŚCI
SZKOLNEJ
Wielu z nas, rodziców
przedszkolaków, spotyka się z terminem „gotowość szkolna” albo „dojrzałość do
obowiązku szkolnego”. Co ten termin oznacza w praktyce?
Rodzice najczęściej utożsamiają
gotowość szkolną z umiejętnościami, które pomogą dziecku w nauce pisania,
czytania i liczenia. Oczywiście bardzo ważne jest czy dziecko jest sprawne
manualnie i fizycznie, czy ma ogólną wiedzę o otaczającym świecie, czy percepcja
wzrokowa i słuchowa oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa nie są u niego zaburzone.
Na te pytania na pewno chętnie odpowie Państwu wychowawca dziecka.
Najczęściej zapominamy, że
gotowość szkolna to również dojrzałość społeczno-emocjonalna dziecka do podjęcia
nauki w szkole i że ten aspekt gotowości jest nie mniej ważny niż dojrzałość
fizyczna i umysłowa dziecka.Na co więc my, rodzice, powinniśmy zwrócić uwagę przed posłaniem dziecka do szkoły?
Szkoła jest miejscem bardzo różniącym się od przedszkola. W przedszkolu dziecko jest pod stałą opieką osób dorosłych, które zapewniają mu bezpieczeństwo, organizują czas, odpowiadają na jego potrzeby oraz czuwają nad prawidłowością relacji z rówieśnikami.
W szkole dziecko jest w dużo większym stopniu zdane samo na siebie i powinno umieć w sobie znaleźć oparcie. Żeby tak się stało, musi być spełnionych kilka warunków:
- dziecko powinno chętnie nawiązywać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi;
- powinno umieć mówić o swoich potrzebach i prosić o pomoc;
- powinno być samodzielne (umieć się ubrać, rozebrać, samodzielnie korzystać z toalety);
- powinno umieć rozpoznawać swoje emocje, nazywać je i wyrażać w sposób akceptowany społecznie (nie w sposób agresywny);
- powinno reagować na sytuacje adekwatnie do siły bodźca (np. na zwróconą spokojnym głosem uwagę nie powinno reagować histerią czy obrażaniem się, tylko zmianą zachowania);
- uwagi czy komunikaty kierowane przez nauczyciela do całej grupy powinno odbierać jako uwagi kierowane również do niego;
- powinno potrafić oceniać proste sytuacje społeczne w kategoriach dobro-zło lub niebezpieczeństwo- bezpieczeństwo;
- powinno brać odpowiedzialność za swoje działania;
- powinno mieć już pewne obowiązki (np. sprzątnie zabawek w pokoju, dbanie o własną higienę) i wypełniać je;
- powinno radzić sobie z sytuacją oceny i umieć korzystać ze wskazówek nauczyciela.
Warto przyjrzeć się funkcjonowaniu dziecka w odniesieniu do powyższych kategorii, jak również porozmawiać o dojrzałości społeczno - emocjonalnej dziecka z wychowawcą przedszkolnym. Czasem okazuje się, że dziecko zupełnie inaczej funkcjonuje w domu, a inaczej w grupie rówieśniczej. Pamiętajmy, że jako rodzice możemy wpływać na pewne aspekty dojrzałości społeczno- emocjonalnej (np. kształtować samodzielność, uczyć nazywania i adekwatnego wyrażania emocji itp.). Zastanówmy się więc, czy nasze działania wychowawcze sprzyjają szybszemu dojrzewaniu emocjonalno-społecznemu, czy może je hamują.
Jeśli mimo rozmów z wychowawcą
przedszkolnym będziecie Państwo pełni obaw co do tego, czy Wasze dziecko jest
gotowe do szkoły, warto zgłosić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej,
której opinia może rozstrzygnąć Państwa wątpliwości.
Pamiętajmy, że posłanie dziecka
do szkoły zbyt wcześnie, kiedy nie jest ono na to gotowe od strony fizycznej,
umysłowej lub społeczno-emocjonalnej, może mieć bardzo poważne konsekwencje. Ze
względu na niemożność poradzenia sobie z własnymi ograniczeniami dziecko może
przeżyć niepotrzebny stres i frustrację, co w efekcie może skutkować niską
samooceną i negatywnym nastawieniem do obowiązku szkolnego w ogóle.
Magdalena Srebrowska
(psycholog przedszkolny)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz